Sunday, March 15, 2015

Solar cooking Ideas

Assalamualaikum,

Aku nak memperkenalkan solar cooking iaitu memasak menggunakan tenaga cahaya. Ok memang agak weird budak macam aku ni amek berat pasal benda ni--yang melibatkan ilmu duniawi dengan carian di internet tanpa dorongan daripada sesiapa. Ok bab 'tanpa dorongan sesiapa' tu tipu belaka.

Al kisahnya, cikgu sains tanya kelas kitaorang,

 " Ada tak nak sertai pertandingan solar cooking? "



Ah mulalah aku tunjuk muka blur waktu tu (tak faham menda cikgu kata heh.)

" Alah yang masak-masak pakai matahari "

Ok lagi blur. eh sat. asal aku masa kecik-kecik dulu tak pernah terpikiaq nak main masak-masak guna cahaya matahari. sadis, kalau tak mesti boleh masak kentang sampai hangus punyalah. Ok merepek, tapi aku syak otak-otak aku masa tu belum berkembang dengan hebatnya. lel aku ada banyak otak. tu la, aku simpati sangat dengan rama-rama, ulat beluncas dan belalang kerana aku jadikan mereka bahan eksperimen sendiri. kejam sungguh. takpa, zaman innocent dulu takyah nak kenang.

Tapi kan, yang aku kagum, ramai betol kawan aku nak join competition tu. Aku nak join tapi kasi chance ah (kononnya) sampailah 2 hari kemudian, semua masih berebut nak sertai sebab cikgu cuma nak pilih 3 orang je. Keputusan belum muktamad lagi. kesian cikgu pening kepala nak pilih yang terbaik. So, she ended up dengan buat pertandingan peringkat kelas. That means antara ramai2 tu dia hanya pilih 3 yang terbaik untuk lawan.

Tapi! ( aduh, tapi lagi. ) bila cikgu panggil " Siapa yang nak sangat join tu ? Meh ke depan " dah kenapa semua diam macam cengkerik. eh at least cengkering ada keluar bunyi " krik krik " HAHA lawaknya. still tak ada siapa yang keluar. apasal diaorg ni? Wah, aku dah nampak Izzudin dan Haikal keluar. yang lain lagi mana?

Tetiba hasrat dihati nak sertai sekali, mana tau ada rezeki. aku pandang mas, kawan sebelah. dia kata pergi je la. Oh faham dia memang tak minat. Tapi masa tu aku dah bangun -- angkat kaki lagi. diaorg semua dah clap clap bagai. serabut aku. Ah lantak aku seorang je perempuan. Yes dah takda penyingkiran lagi sebab cukup 3 iaitu aku, budak laki dua org tu.



What? ada lagi yang pi depan -ainin , syahidah-  OK chill la jangan stress. bersyukur sikit ada perempuan selain dari aku walaupun aku dah rasa cukup compete sekarang ni. So now here I am, tengah menulis balik peristiwa bagaimana aku terjebak dengan benda ni. Sekali check perenggan atas pergh kemain banyak aku menaip. takpa pengalaman. Aku pun nak kumpul maklumat ni letak kat blog, sebab aku yakin benda ni takkan hilang.

Sambil tu boleh bagi idea bagi yang kreatif dan sokongan padu pada aku. ceh manjanya anak sulung mak ni :3


Solar cooking Ideas

AdvantagesDisadvantages
General characteristics
  • Easy and cheap to make
  • Can be collapsed for storage or transport
  • Lower temperatures.
  • Can't fry foods.
  • Cooks only 1-2 pots of food.
Fun-Panel 45 degree view
  • Built in about an hour from one large cardboard box or from two medium-size sheets of cardboard
  • Doesn't require a large flat sheet of cardboard like the CooKit does
  • Easy to adjust for different sun angles
  • Great cooking power
  • Very good for winter cooking in temperate regions
  • Not waterproof
  • Might be difficult to use in equatorial climates where sun rises to straight overhead.
Windshield Shade
Windshield shade
  • Fastest cooker to make.
  • Waterproof
  • Only feasible where windshield shades are sold
Cookit
CooKit
  • Folds to the size of a large notebook for storage or transport
  • Not waterproof
  • Cooks best when the sun is high in the sky.
Sunny Cooker
Sunny Cooker - LSA 1
  • Uses less cardboard than other panel cookers
  • Not waterproof
  • Might be more difficult to use at mid-day in equatorial climates where sun rises to straight overhead.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih komen!